Multinationals gaan in 2021 verder inzetten op ‘premiumization’ (van verpakkingen)
‘De vraag naar premium producten blijft hoog en zal naar verwachting ook in opkomende markten op korte termijn aantrekken.’
Inzetten op het hogere segment
Zes jaar geleden publiceerde Forbes Magazine al dat bedrijven zoals Unilever, L'Oreal, Procter & Gamble en Johnson & Johnson gingen inzetten op de trend van "premiumization" om zodoende hun positie in het hogere marktsegment te versterken. Ook grote merken zoals de Bijenkorf en Heineken volgen deze premium strategie. Vorige maand heeft Het Financiële Dagblad een artikel gewijd aan het verkopen van producten waar consumenten bereid zijn een relatief hoge prijs voor te betalen.
Premiumization?
Premiumization is het omzetten van massa(producten) naar een premium(producten). Het premium maken van een merk, product en verpakking overbrugt de kloof tussen massa en luxe. Wereldwijd is de tendens dat de middenklasse, het grote publiek, zich wil kunnen meten met het exclusieve hoge segment, met de perceptie van een betere gezondheid, kwaliteit en merkbeleving. Consumenten zien dit als een beloning, een daad van zelfzorg, en daarvoor is men bereidt een hogere prijs te betalen. Dat de consument meer wil betalen is de reden dat bedrijven veel interesse tonen in premiumization. In het hogere premium- en luxe segment was dan ook de afgelopen jaren een sterke groei te zien. De vraag naar premium producten blijft hoog en zal naar verwachting ook in opkomende markten op korte termijn aantrekken.
Verpakking, vijfde P in marketingmix
Verpakkingen hebben een belangrijk rol binnen de premiumization. Verpakkingen positioneren een merk tot wel 50% en worden door de consument bijna even belangrijk gevonden als het merk. Niet voor niets omarmen marketeers de verpakking dan ook als de vijfde P binnen hun marketingmix: de P van ‘packaging’. Premiumization begint bij verpakkingen. En er zijn tal van mogelijkheden om een (bestaande) verpakking naar een hoger niveau van verleidelijkheid te tillen.
Premiumization en duurzaamheid
Hoewel aanbieders van duurzame verpakkingen over elkaar heen buitelen in een poging zichzelf in de spotlights te zetten, heeft de consument relatief weinig kennis over de duurzaamheid van verpakkingen. Veelal worden blanco kartonnen pulpverpakkingen geassocieerd met duurzaam. Maar het is belangrijk om de consument stukje bij beetje bewust te laten worden dat aantrekkelijke en luxe verpakkingen ook heel duurzaam en milieuvriendelijk vervaardigd kunnen geworden.
Duurzame verpakkingen kennen allerlei verschijningsvormen: Denk aan dunnere materialen, slimmere vormen, alternatieve constructies en materialen, maar ook bijvoorbeeld met hergebruik……. Hier liggen dan ook nog veel kansen voor het bedrijfsleven!
Een simpele stap om een verpakking meer premium te maken is het gebruik van een milieuvriendelijk drukwerk effect. Misschien niet iets waar men meteen aan denkt, maar bijvoorbeeld metallic drukwerk effecten zoals goud, zilver en parelmoer, maar ook glitter poeders, microstructuren en verhoogd reliëf in papier en karton zijn echte showstoppers en ook duurzaam aan te brengen! Het toevoegen van een drukwerk effect aan een verpakking zorgt dat het meteen opvalt in het schap.
Packadore collective en “temptainability”
In 2020 hebben SGK Anthem, Generous Minds, Neurensics, Kurz, Merck, Haval en Vrijdag Premium Printing hun krachten gebundeld in de vorm van het Packadore collective. Het doel van Packadore is om zowel duurzame als aantrekkelijke verpakkingsoplossingen te ontwerpen en te implementeren. Ideaal voor bedrijven die willen inspelen op de trend van premiumization én duurzaamheid. We noemen dit de “temptainability” factor van verpakkingen.
Packadore gelooft niet alleen dat aantrekkelijke en verleidelijke verpakkingen bedrijven kan helpen hun omzet te verhogen en hun imago kan verbeteren, maar óók dat premiumization heel goed samen kan gaan met duurzaamheid. Bedrijven kunnen zo hun Global Footprint meteen verkleinen. Dit creëert nieuwe commerciële kansen.
Bent u geïnteresseerd om in 2021 met uw bedrijf, merk, product of verpakking in te spelen op premiumization? Wilt u gebruik maken van de kennis en expertise van het Packadore Collective en Vrijdag Premium Printing? Kijk dan voor meer informatie over op www.vrijdag.nl of www.packadore.com.